Santiago here I come...etappe 5

17 april 2016 - Puenta La Reina De Jaca, Spanje

Na het ontbijt en afscheid van Jane en Eric ga ik met een zonnetje zuidwaarts, de bergen in. Via Valle de Canfranc ga ik via de Puerto de Somport Spanje in. In plaats van de tunnel ga ik over de pas die zo’n 1700 meter hoog is en ik rijd rond 11 uur met 6 graden door de sneeuw. De weg is gelukkig vrij. Deze pas vormt de start van de pelgrimsroute vanuit Aragon. Hoewel het wegdek nat is van de afgelopen nacht is het nu droog en het zonnetje komt er zelfs doorheen. Toch rijd ik voorzichtig omdat ik niet weet of het gevroren heeft vannacht. Er is geen levende ziel te bekennen op deze pas. Behalve ik dan…

20160417_10473120160417_104756

De weg naar beneden gaat naar Jaca, waar het al weer 20 graden is. Ik bezoek de kathedraal, waar net de mis begint. Ik steek een elektrisch kaarsje op. Geen idee hoelang ze branden. Ook hier is vooruitgang…

20160417_11292220160417_113058

Na Jaca volg ik de Camino de Santiago. Overal zie ik afbeeldingen van de SDC route. Gesponsord door Europees geld.

20160417_10544520160417_12425220160417_140804

Het rijden is hier echt geweldig. Ik rijd fantastische b-wegen en kom zo nu en dan collega motorrijders tegen. Lekker zwaaien. Ook zie ik overal wandelaars. SDC is hier veel populairder dan in Frankrijk. Het summum is Puenta la Reina. Prachtig stadje waar veel oude gebouwen en de brug er goed bij liggen. Terwijl ik het stadje verlaat zie ik in een ooghoek een bordje camping. Maar ik ga lekker verder op de route en krijg halverwege spijt. Het is eindelijk droog dus waarom verder rijden? Via de snelweg ben ik in 15 minuten terug in Puenta la Reina en zoek de camping op. Ik ben de enige camping gast. De overigen zijn wandelaars die in de slaapzaal slapen. Ik zet eindelijk mijn tentje op in de zon. Tja, ik heb al die spullen niet voor niets meegenomen…

20160417_173216

1. Ellie en henri:
    17 april 2016
    eindelijk je tentje, dat is pas echte vrijheid, en zeker als het weer het toelaat,geniet er maar van,en verder nog een hele goede reis door het mooie spanje'. liefs van peer en meer.
  2. Desiree:
    18 april 2016
    Zo broer, jij ook weer aan het globetrotten! Zo te lezen een prachtige rit! En vandaag met tent en toebehoren aan de slag! Lekker hoor, mooi weer! Wij hebben vandaag de hele dag regen in Hawaii! Ook eens lekker. Vier regendagen in 82 dagen, wij mogen niet klagen! Geniet nog van je reis xxxx je zus
  3. CGW De Vries:
    Tjonge, geweldige reis! Spannend allemaal. Goede reis!