Santiago here I come...etappe 8

21 april 2016 - Cudillero, Spanje

Zo en nu weer lekker een rijdag. Ik heb gisteren de route verkend en ik denk dat ik een uitstapje maak naar verluidt het mooiste natuurpark van Spanje: Picos de Europa. De naam dankt het gebied aan de zeelieden die deze toppen als eerste zagen als ze in de buurt van Europa kwamen. Nou ben ik wel wat gewend maar toch ook wel benieuwd. Ik rijd langs de kust de SDC in de regen en zodra ik de Picos zie, ga ik landwaarts en daar schijnt de zon, vervolgens rijd ik de mooiste wegen ooit en zie ik prachtige bergen, meren, snelstromende beken, sneeuw en ga maar door. Ik rijd naar Fuente Dé, waar zelfs en kabelbaan naar de top gaat en de weg erheen is om te smullen, breed asfalt, overzichtelijke bochten. Hier komen toeristen, het kan niet anders. De weg is 22 km en in uitstekende staat en loopt naar de kabelbaan en stopt dan. Dus dezelfde route weer terug. Geen straf.

20160421_12511220160421_135708IMG_20160421_14370720160421_161147

Ik besluit door het park verder te rijden in westelijke richting en kom zowaar een SDC variant tegen. Ik rijd over een col van 1600 meter en dan komt er slechter asfalt. Maar het is droog en erg rustig dus kan ik vaak beide rijbanen gebruiken om de bochten goed te kunnen overzien. Ik rijd zo'n 4 uur door het park en hier moet ik echt terugkomen. Wat ruig en mooi tegelijk!

PANO_20160421_151746

Als ik het park uitkom ga ik links af en denk alweer een berg, maar dat is een wolkenfront dat zo zwart is dat het een berg lijkt. Ik rijd terug naar de kust en omzeil bijna de bui, maar als ik even later in het zonnetje langs de baaien rijd is alles weer gauw droog. De reis gaat verder naar Cudillero naar mijn hostel. Daar kom ik bijna droog aan, de laatste 5 minuten regen. In het hostel heb ik een stapelbed gereserveerd, maar ik ben de enige op de kamer, de andere kamer is vol. Ik spreek een Zuid Koreaan die de SDC voor de 2e keer loopt, 2 jaar geleden de Franse route, nu de Noord route. Hij loopt een maand, 30-35 km per dag en hij ziet er uit alsof hij morgen moet beginnen...

Hij is voormalig bankier en nu met pensioen en hij houdt van lopen. Op een of andere manier krijg ik beelden van Forrest Gump binnen: I just keep running....

Een echte top dag vandaag. Nu nog een hapje eten. Adios!

Oh en morgen: Santiago zelf!

1. Ellie en henri:
    21 april 2016
    TJONGE , TJONGE , WAT EEN MOOIE ROUTE, EN WAT EEN PRACHTIGE FOTO,SDAT IS GENIETEN HE JONG,DOE DAT OOK MAAR, WANT DAT IS MISSCHIEN EENMALIG.HET IS TOCH EEN PRACHTIG AVONTUUR,EN ALLES VERLOOPT GOED, DAT IS OOK HEEL VOORNAAM,OOK VOOR DE THUISBLIJVERS, NOU JONG GENIET ER VAN, EN VEEL LIEFS VAN PA EN MA.HOI ,HOI.
  2. Desiree:
    22 april 2016
    Hey broerlief, wat een mooi avontuur beleef je toch! Schitterend en wat beschrijf jet het toch mooi. Net of we er zelf een beetje bij zijn! Wij zijn inmiddels thuis, wat is het koud hier! Na 12 weken geen dag onder de 20 graden valt het hier tegen nu. Maar goed aan al het goede komt een einde, dus geniet jij nog maar van de de dagen, weken die je voor je hebt!
  3. Ivo en pauline:
    wat een mooie reis! geniet ze nog even!