Wat vooraf ging...

9 april 2016 - Maarssen, Nederland

Afgelopen november had ik een reünie van mijn VWO eindexamenklas. Ik kwam in gesprek met Robbert die inmiddels in Spanje woont. Het gesprek ging over van alles en nog wat, maar ook over motorrijden. Robbert heeft een Yamaha XTZ 600 en gaat zo nu en dan in het achterland van Madrid lekker off road rijden. Mijn allereerste motor was ook een Yamaha XT maar dan de oerversie, de 500. Het off the road te rijden zat er 27 jaar geleden al in en Robbert wist zich dit nog te herinneren. We maakten de afspraak ergens in het voorjaar te gaan rijden. Ik zou wat huren in Madrid en dan samen een beetje rondtuffen in het achterland.
Het zaadje was geplant als het ware want ik betrapte me erop dat ik op Marktplaats aan het kijken was voor een off-the-road. 5 jaar geleden verkocht ik mijn Duc en sindsdien ging ik elk jaar een lang weekend motor rijden met Stefan in het buitenland waar we dan iets huurden. Het motorrijden blijft kriebelen en zeker het rijden in het buitenland.
Half december zag ik een schademotor staan, een XT660Z uit 2008 en klaar voor een grote reis (koffers, navigatie etc. ) maar door een ongeval was de motor niet meer geschikt om te rijden. De voorkant had een goede klap gehad en de motor kon alleen nog maar rechtsaf. Na wat wikken en wegen, ter plekke kijken en de risico’s in kaart gebracht te hebben besloot ik over te gaan tot koop. In het beste geval is alleen de voorvork krom en wat plaatwerk stuk, in het slechtste geval eerder genoemde en een krom frame en motorisch stuk.
Het leek mij een mooi project voor de winter…

dealer foto

Nadat de motor met een aanhanger is opgehaald en nog beter bekeken, blijken de voorvorkpoten allebei krom, waarvan eentje onherstelbaar. Het t-stuk is krom, het kuipwerk is onherstelbaar stuk en het voorwiel is waardeloos. Vooralsnog maak ik mij geen zorgen. Via marktplaats weet ik een topkuip, een spatbord en een voorwiel te kopen. Deze kuipdelen zijn wit dus zal ik ze laten spuiten in de originele kleur. Via via kom ik in contact met Bram van Van der Wouden Techniek in Waddinxveen, gespecialiseerd in het richten van vorken, wielen en frames. Bram is zelf een off the road liefhebber. Hij heeft zelfs de Parijs Dakar rally gereden op een (jawel) XT 500.
Inmiddels heb ik alles aan de voorkant gedemonteerd en kan ik de onderdelen bij Bram op de dag voor kerst afleveren. Gezien de aard van de schade maakt Bram zich, net als ik, zorgen over het frame. We spreken af dat ik thuis alles demonteer zodat het frame gemeten kan worden en vergeleken met de fabrieksspecificaties. Er zijn slechts 2 bedrijven die dat in Nederland kunnen. Bram is er een van. Mocht het frame krom zijn dan kan dat gericht worden (Bram maakt zich niet zo snel zorgen, hij heeft al het een en ander mee gemaakt). Om de prijs te drukken monteer ik al zoveel als mogelijk, zoals de radiateur, de tank en kuipdelen.
Om de motor beter te leren kennen besluit ik dit alles zelf te doen en meteen een grote beurt te geven met als idee dat mocht ik ergens in de middle of nowhere stranden, dan is de kans groot dat ik het zelf kan fixen.
Met behulp van een Haynes service manual, youtube en google vind ik alle info die ik nodig heb en ben ik druk in de weer met demontage, kleppen stellen, alle vloeistoffen vernieuwen en overbodige elektronica te verwijderen. Ik krijg een goed beeld van de motor op deze manier en ook het vertrouwen stijgt. Inmiddels is ook de dakar rally op tv en het idee komt op om via Madrid naar Marokko te rijden in het voorjaar, mits de motor in orde is uiteraard….
Op februari is het dan eindelijk zo ver. Bram heeft alles klaar voor montage en na montage wordt de motor aangeboden voor de meting. De uitkomst is positief: alles is binnen de fabriekstoleranties. Het verdere opbouwen kan beginnen.

Bij Bram

Pas nu durf ik verder te gaan denken en handelen. Nieuwe onderdelen worden besteld, het spuitwerk wordt uitbesteed en daarna kan het opbouwen beginnen. Begin maart is alles klaar. Omdat de motor een WOK melding heeft (Wacht Op Keuring) zal deze eerst door de RDW vrij gegeven moeten worden voor de weg. Deze keuring vind plaats op 11 maart in Amsterdam met positief resultaat.

Zo nu kunnen de voorbereidingen gaan starten voor de grote reis. Datum van vertrek: 13 april

Binnen bij RDW

Spannend!
  2. Rocco:
    10 april 2016
    Hoi Alexander
    Deze keer geen sarv maar A on tour
    Leuk om de zelfde route te nemen als de wandelaars.
    Yamaha , goede keuze (heb ook een 500 gehad)
    Veel plezier , groetjes Rocco wheelsUnlimited
  3. Margriet:
    11 april 2016
    Sjiek. Ik ben weer reuze benieuwd naar je reisverhalen. Veel plezier, ook met de voorbereidingen.
  4. Ellie en henri:
    11 april 2016
    Wat een onderneming, en spannend,en wat een lef om dat in je eentje te doen,wees voorzichtig, en GOD BLESS YOU. VELE KNUFFELS VAN PA EN MA
  5. Ronald Nicolaas:
    Hoi Alexander,

Weer een mooie uitdaging op fysiek en mentaal gebied. Prettige reis en we delen de ervaringen op termijn wel onder het genot van een biertje. De laatste locatie was prima.

Groet,

Ronald
  6. Bruno:
    Zet hem op Alexander!
  7. Rob:
    11 april 2016
    "Reizen is een manier om vragen te stellen die je thuis niet stelt. Niet per se over het land in kwestie zelf maar over jezelf."
    Herman de Coninck, Vlaams dichter en journalist 1944-1997

Heb 't goed, daar waar je motor je heenbrengt!
  8. Martine:
    13 april 2016
    Zag er goed uit vanochtend!
    Leuk dat we je zagen vertrekken : )
    Heel fijn avontuur en mooi tocht gewenst.