Santiago here I come...etappe 1

13 april 2016 - Noyon, Frankrijk

20160413_085309FullSizeRender-1

Een stralende dag, een beter begin kan een mens zich niet wensen. Na de ochtendspits en het afscheidsritueel geef ik mijn motor de sporen. Op naar Breda waar ik de route op pik. Volgens de overlevering start de pelgrimstocht in Haarlem maar ik start vanuit thuis en vanaf Breda ga ik binnendoor. Als goed katholiek steek ik een kaarsje op in de Grote Kerk. Eén voor de reis en één voor iedereen die me lief is! Daarna drink ik koffie in de mooiste sigarenzaak van Nederland: de Compagnie. Tegenover de Grote Kerk en hoewel ik niet rook word ik blij van dit ambachtschap. Sinds 1935 bestaat de zaak al. Must see!

20160413_10152820160413_103008

Ik zwaai nog even naar de KMA en de Spinola en ga dan zuidwaarts. Follow the sun! Het eerste stuk is echt prachtig maar dan kom ik in Belgisch vlak landschap. Vervolgens raak ik Antwerpen en het kost me veel tijd en het kan me niet bekoren. Ik worstel me door België heen en vind de route niet echt geweldig. De laatste stad die ik van België aandoe is Tournai, Doornik voor Vlamingen. Wat een prachtstad en ik zie zelfs het eerste teken van Santiago de Compostella.

20160413_160908

Na een espresso en wandeling in de regen begeef ik mij naar Frankrijk. Uiteindelijk begin ik in Noord Frankrijk in mijn ritme te komen. Er is minder bebouwing waardoor ik van het rijden kan gaan genieten, ondanks de regen. Rond 17.30 stopt het met regen en er komt een waterig zonnetje tevoorschijn. Inmiddels rijd ik door het prachtig glooiende landschap van Noord Frankrijk. Ik kom telkens militaire erebegraafplaatsen tegen en de rivier de Somme. Bij de slag van de Somme in de 1e wereldoorlog (1916) komen 1 miljoen mensen om het leven zo lees ik.

Inmiddels is het al bijna 8 uur en ben ik 11 uur onderweg en krijg zo hier en daar toch wat pijntjes. Ik zoek een hotelletje in Noyon en het wordt een IBIS. Niks fancy maar wel droog, groot bed en een douche en kan ik even bijkomen van de eerste dag en 450 km rijden.

Kortom: een kennismakingsdag met een onbekende motor, nieuwe navigatie en een nieuwe outfit. Ik heb mijn draai nog niet helemaal gevonden. Ik moet er echt inkomen maar sinds ik in Frankrijk ben voelt het stukken beter!

1. Ellie en henri:
    14 april 2016
    BONJOUR ALEXANDER, WAT EEN MOOI REISVERSLAG, EN FIJN DAT WE MEE MOGEN GENIETEN,JONGEN WE WENSEN JE VERDER EEN GOEDE REIS ,GENIET ER VAN, EN TOI, TOI.KNUFFELS, PA EN MA.
  2. Ivo en pauline:
    14 april 2016